"Het leek mij leuk om een keer zelf een bus helemaal om te bouwen, helemaal naar onze wens en behoefte" Joey uit Cuijk is bezig met zijn vierde Mercedes bus, een 508D brandweer, maar de eerste bus die helemaal zelf opgebouwd heeft. Zodra het mooi weer is gaat Joey op pad met de bus, samen met Lindie en zijn dochter Kymana (5). "De vele mini vakanties geven een onbeschrijfbaar gevoel van vrijheid."
Waarom heb je gekozen voor een Mercedes 508?
Wij rijden al heel lang Mercedes bussen. Een 508 hebben we nog niet eerder gehad. Bij elke bus hebben we het een en ander naar onze eigen smaak aangepast. En het leek mij wel leuk om een keer zelf een bus helemaal om te bouwen. Helemaal naar onze wensen en behoefte op te bouwen. Toen deze bus eind 2018 in de buurt te koop stond zijn we meteen gaan kijken. En hebben de knoop doorgehakt.
"Kymana vond het geweldig als we met de bus op vakantie gingen. De eerste keer dat we een lang weekend naar een gewoon vakantiehuisje gingen, vroeg ze na afloop: Wanneer gaan we met vakantie?"
Dit is al je vierde Mercedes bus. Welke bussen had je hiervoor en waarom koos je voor deze bussen?
In 2007 hebben we onze eerste dubbelluchter gekocht. Dit was een 407D met een standaard OM616. Destijds was ik zeer actief bezig met competitief driften. Vrienden van ons hadden een gele 508 met zwarte tribals gekocht. Het model en de ruimte sprak ons aan en wij zijn toen ook op zoek gegaan. De 407D viel binnen ons budget en na een maandje werk was hij weer toonbaar. Een auto ambulance werd gekocht voor de driftauto en ik zorgde ervoor dat de bus ook op kenteken 3000 kg mocht trekken. Andere vrienden van ons kochten een verlengde 508 met alkoof opbouw en zo gingen we vaak in colonne op pad.
Ze kwamen mij met gemak voorbij, maar de 407D kwam overal. En, hij rijdt nu nog steeds rond.
Een paar jaar later leek het mij handiger om een oprijwagen te kopen en daar een caravan achter te hangen. Dit werd een 307D, met stuurbekrachtiging. Super combinatie, maar je mist wel de charme van een camper.
Er kwam een 5 meter 309D uit 1988 op ons pad en die bus zag er nog heel goed uit. En hij had de 88pk OM617 erin zitten. Deze bus reed zonder de aanhanger zelfs 130 km/u op top waardoor je met gemak 100-110 kruissnelheid kon rijden en nog meer dan genoeg power had om wat in te halen. Bovendien was de bus nog erg stil ook.
In 2014 werd onze dochter Kymana geboren en bleek deze bus door zijn indeling niet echt geschikt te zijn voor een klein gezin. We hielden de bekende verkoop sites in de gaten tot we weer een dubbelluchter tegen kwamen. Eigenlijk wou ik het liefst een 5 meter bus, leger of brandweer. Maar toen kwamen we een 407D tegen, ditmaal met een OM617. Deze bus had ook een 5 bak met overdrive. DIt betekende in de praktijk dat de toeren flink naar beneden zakte als je naar de 5 schakelde. En de bus was verrassend stil.
Kymana vond het geweldig als we met de bus op vakantie gingen. De eerste keer dat we een lang weekend naar een gewoon vakantiehuisje gingen, vroeg ze na afloop: “wanneer gaan we met vakantie?”
Eind 2018 kwam er ineens een brandweer bus te koop die ook nog eens bij ons in de buurt stond. De bus had dienst gedaan in de Beemster. Hij had wel wat werk nodig, maar de prijs was zo interessant, dat we besloten om deze te kopen. Het is een 5 meter 508D geworden met plat dak. Sta hoogte is 1,75m.
Als je nog een nieuw project mocht starten, welke bus zou je dan kiezen?
Het nieuwere model, de 609D of een 711D lijkt mij ook wel een leuke bus.
"Gewoon parkeren, BusGordijnen ophangen en genieten."
Heb je veel aan de bus aangepast of verbouwd?
Ja, nogal. Dit is de eerste bus die we zelf helemaal opgebouwd hebben. Een van de dingen waar ik een hekel aan had als we ergens aankwamen, is dat we de bedden in orde moesten maken. Dus ik wou er vaste bedden in maken. En nadat ik bij de vorige bus zonnepanelen op het dak had gemaakt, was het gevoel van vrijheid een stuk groter. Niet meer op zoek naar 220 als je ergens aankomt. Gewoon parkeren, busgordijnen ophangen en genieten. En dat is eigenlijk de rode draad geweest met de bouw. Gemak op het moment dat je ergens aankomt, zonder afbreuk te doen aan comfort en veiligheid.
Achterin hebben we een berging. Deze is 20cm diep en de totale hoogte van de bus is te gebruiken. Tevens kun je vanaf hier onder het bed komen die we tot de helft gebruiken als opslag vanuit de achterkant. Vanwege de hoogte heb ik hier de klapstoelen en tafel rechtop staan. En onder het bed zitten diverse klik boxen voor opslag.
Het dubbel stapelbed zit overdwars. Ons bed zit op een hoogte van ongeveer 40cm en is 190x120. Aan het voeteneind hebben een schap waar mandjes in staan voor onze kleding. Het bed van mijn dochter zit op ongeveer 1,40m en is 185x120. Een dun matras zorgt ervoor dat ze genoeg hoogte over heeft. Dan hebben we aan de bijrijders kant nog een keukentje en aan de bestuurderskant een hoge kast met de compressorkoelkast. Naast deze kast zit een zijdelings bankje van 1,20m lang en een zwenktafel.
Voorin heb ik stoelen van een VW T5 ingebouwd. 1 van de hoofdredenen hiervoor is dat de bijrijdersbank een ingebouwde 3 punts gordel heeft voor mijn dochter. Voorin zitten we dus helemaal veilig en comfortabel. Een bijkomstig voordeel van het VW bankje, is dat er draaiplateaus bestaan waarmee we het bankje bij het leefgedeelte kunnen betrekken.
Qua electra loopt alles op de 12V. Om het simpel te houden is het camper gedeelte gescheiden van de elektra van de bus zelf. Op het dak ligt een enorm 270wp paneel en die houd de 110Ah semitractie accu perfect op peil. Voor de winterdagen heb ik nog een acculader als het paneel niet toereikend is.
Wat heb je verbouwd aan de bus waar je het meest trots op bent?
Ik denk toch het feit dat we er alles in gekregen hebben wat we wilde. En dat we de meter extra van de vorige bus eigenlijk helemaal niet missen.
"Met een camper ben je nooit klaar, dat is voor mij ook een groot deel van de hobby"
Is de bus klaar of ben je van plan nog iets te (ver)bouwen?
Met een camper ben je nooit klaar. Het is voor mij ook groot deel van de hobby. Ik wil bijvoorbeeld nog een standkachel inbouwen.
"De vele mini vakanties geven een onbeschrijfbaar gevoel van vrijheid"
Waar gebruik je de bus voor?
Zodra het mooi weer is, zijn we met de bus op pad. De vele mini vakanties geven een onbeschrijfbaar gevoel van vrijheid.
Wat betekent de bus voor je?
Quality time met het gezin.
Wat was de leukste plek waar jullie zijn geweest met de bus?
We vinden logeren bij de boswachter een van de leukste plekken om naartoe te gaan. Maar ook een camping aan zee of een camperplaats aan een stad is erg leuk om te doen.
"Dat is het mooie van een camper vakantie. Waar je dan zin in hebt, rijd je naartoe. En bevalt het niet, dan rijd je door naar de volgende plek."
Wat zijn de (vakantie)plannen voor dit jaar met de bus?
Dat is het mooie van een camper vakantie. Waar je dan zin in hebt, rijd je naartoe. En bevalt het niet, dan rijd je door naar de volgende plek. We gaan 3 weken op pad en zien het tzt wel waarheen.
Heb je tips voor andere mensen over het aanschaffen van een nieuwe bus?
Kijk wat je budget is en verdubbel deze. De bussen zijn oud en niet alles word even goed bijgehouden. Het eerste wat ik met al mijn bussen doe is naar JWC in Schijndel rijden. Peter kijkt dan wat er aan onderhoud nodig is. En dan kijken we wat er nu en over een jaartje gedaan moet worden. Ik wil voorkomen dat een leuke vakantie vroegtijdig eindigt door een manco wat makkelijk voorkomen had kunnen worden.
Wij hebben bewust voor een belastingvrije bus gekozen. De 309D koste ongeveer 800 euro per jaar aan wegenbelasting. Dat besparen we nu en gaat direct terug in preventief onderhoud. Zo heb je het langste plezier van je bus.
Je kan Joey en de bus 'Roady' volgen op Instagram op 'roadythefiretruck'
コメント